害文化部門

教員紹介

※教員名をクリックすると各個人HPへ移動します。
※メールは@以下にiwate-u.ac.jpとつけて送信ください。

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今井 潤 IMAI Jun 
E-mail: junimai@

所属/研究支援・産学連携センター 教授
Associate Professor, Organization of Revitalization for Sanriku Region and Regional Development
専門分野/産学連携活動支援,創業支援,科学技術理解増進活動
Academia-Industry Collaboration, Business Incubation, Science Communication

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 東北みらい創りサマースクールの実施
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • Planning and Management of Tohoku Summer School for Future Creation
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五味 壮平 GOMI Souhei
E-mail: gomi@

所属/人文社会科学部人間文化課程 教授
Professor, Department of Human Sciences and Cultural Studies, Faculty of Humanities and Social Sciences
専門分野/情報デザイン,地域デザイン
Information Design, Social Design

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 拡大コミュニティの維持・形成・制度化に関する研究
  • 陸前高田グローバルキャンパスの運営と活用
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • Study on the formation, maintenance and institutionalization of the “extended community”
  • Management of the Rikuzentakata Global Campus
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本山 敬祐 Motoyama Keisuke 
E-mail:motoyama@

所属/教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター
Center for Research on Educational Practices and School Safety
専門分野/教育学、学校安全
Pedagogy,School Safety

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 学校安全と地域防災の接続、地域防災や復興を担う人づくりのための教育
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • Connection between school safety and regional disaster prevention, Education for regional disaster prevention and reconstruction
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福留 邦洋 FUKUTOME Kunihiro 
E-mail: fukutome@

所属/地域防災研究センター 教授
Professor, Center for Regional Disaster Management
専門分野/応用地理学,都市・地域計画
Applied Geography, City and Regional Planning

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 地域防災・減災,復興まちづくり,復興計画・復興基金の分析
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • Social Disaster Mitigation, Machizukuri for Disaster Restoration, Consideration on the Reconstruction Planning and Reconstruction Fund
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田代 高章 TASHIRO Takaaki
E-mail: tashirot@

所属/教育学部学校教育教員養成課程 学校教育 教授
Professor, Department of Teacher Education, Faculty of Education
専門分野/教育方法学
Study of Educational Method

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 学校での防災教育,復興教育の在り方,教材の開発
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • School Curriculum Development Focused on Disaster Prevention
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坂口 奈央 Sakaguchi Nao 
E-mail:sakaguch@

所属/地域防災研究センター 准教授
Center for Regional Disaster Management
専門分野/災害社会学、災害伝承、ライフストーリー研究
Disaster Scociology,Disaster tradition,Life Story Research

研究風景
センターでの研究、活動のテーマ
  • 地域をつくり育てる防災教育の実践
  • 普遍的価値を備える災害遺構のあり方を探究
  • 農漁村を範域とした災害とともに生きる人びとの経験にもとづく災害文化の発掘
Study in RCRDM, Theme of Activities
  • Practicing Disaster Prevention Education to Create and Nurture Communities
  • Exploring how to create disaster remains with universal value
  • Discovering disaster culture based on the experiences of people living with disasters in agricultural and fishing villages

全体テーマ

東日本大震災の教訓を踏まえた、学校教育・社会教育における防災教育の充実・強化を図ることによって、地域防災を担う人材を育成するとともに、災害文化の醸成および継承を目的に以下の活動を行います。
The Disaster Culture Division looks to enhance and reinforce disaster management education in schools and society based on the lessons learned after the 2011 disaster in order to develop human resources who will lead regional disaster management. The division performs the following activities for creating and passing down disaster culture.

(1) 学校教育・社会教育における防災教育の充実・強化による人材育成
Human development by enhancing and reinforcing disaster management education at schools and in society

教育委員会、学校、地域と連携した教材づくりを行い、学校や地域で研究会や学習会を重ね、防災担当の教諭や地域リーダーを育成し、学校や地域の実情に即した防災教育の充実・強化を図っています。また、「実践的危機管理講座」や「防災・危機管理エキスパート育成講座」を開設することにより、地域防災を担う人材の育成に努めています。
By working together with the Board of Education, schools and local communities in developing teaching materials and through organizing research and study groups at schools and in communities, the division aims to train teachers and local leaders who are in charge of disaster management. Moreover, it enhances and reinforces disaster management education that addresses the reality of schools and communities, too. We also offer a “Practical Course for Crisis Management” and a “Training Course for Experts in Disaster Management and Crisis Management” in order to train people who would lead regional disaster management.

(2) 災害文化の醸成と継承
Creating and passing down disaster culture
Appropriate locations of coastal protection facilities (including the seawall)

自然災害に関する記録や伝承を収集し、その学習教材化(保存・展示等)に努める共に、科学的考察を加えることで歴史・文化的な防災教育教材の充実を図り、先人の経験知からの学びを実現する活動を行っています。なお、記録や伝承の収集、整理、体系化は相当に時間を要する取り組みであり、地域(教育委員会、郷土史家、古老等)との連携・協力が大いに求められる活動となります。加えて、歴史や文化を担当する研究者の参加・協力を確保することを目指しています。
We collect written / oral records and tradition on natural disasters and turn them into teaching materials (preservation and exhibition). We also look to expand materials for historic and cultural disaster management education by adding scientific insights to them in order to put the wisdom of our predecessors into practice. Collecting and systemizing written and oral records require a long time as well as a great deal of collaboration and cooperation with communities (the boards of education, local historians, and patriarchs). Thus, we aim to ensure the participation and cooperation of researchers of history and culture as well.